18 november 2017

Impressie van de bijeenkomst 18 november 2017

Na het vergadergedeelte zien we een presentatie van Groundforge, gegeven door J. Pol en M. Tempels. Groundforge is een door mw. Pol gemaakte webapplicatie waarbij een parentekening van een grond (vertaald naar termen die het programma begrijpt) door de computer wordt omgezet in een dradentekening. Je kunt spelen met de slagen, en meteen het effect zien.

Bedfordshire kant

Yvonne Scheele verzorgt vandaag voor ons een workshop over Bedfordshire kant.

Voorafgaand aan de workshop vertelt Yvonne ons uitgebreid over de geschiedenis en de kenmerken van de Bedfordshire kant.

Bedfordshire kant is de meest moderne van de traditionele Engelse kanten. Ze is voortgekomen uit de Maltezer kant die in 1851 op de wereldtentoonstelling in Londen getoond werd. Ze was sneller te maken dan de Bucks Point, omdat de grond niet zoveel spelden nodig had. Daarom was deze kant een geschenk uit de hemel voor al die mensen die wanhopig trachtten er hun boterham mee te verdienen. De kant werd erg populair vanwege het nieuwtje, maar ook vanwege de visuele uitwerking. Er werden prachtige patronen aangeleverd door de beste Engelse kanthandelaren.

Tegen het einde van de 19e eeuw ging het bergafwaarts met de kant. Kantbrieven waren door overmatig gebruik doorgeprikt. Katoen ging de linnen draad vervangen en de kwaliteit van de kant leed onder overhaastig werk met als resultaat dat men niet erg onder de indruk was van de Bedforshire kanten. Toen er in de jaren ’70 van de vorige eeuw een opleving kwam, hadden juist om deze reden weinig mensen zin in deze kant.

Omdat de Bucks werkers niet gewend waren met twee paren aan dezelfde speld te eindigen, zien we in de Bedfordshire kant veel langwerpige moesjes in plaats van blaadjes. In navolging van de tule kanten werden de spelden binnen de contourdraad gezet – een hulpmiddel om de vorm goed te krijgen.

Ook Honiton en Duchese motieven komen voor in de Bedfordshire kant, niet in delen geklost, maar in één richting. Daarnaast werden gronden uit de Honiton en uit Franse kanten gebruikt. Natuurlijk is er ook een Russische invloed, zoals we kunnen zien bij nerven van bladeren. De manier waarop paren van de grond in- en uit worden genomen zorgt voor een driedimensionaal effect.

Nadat we veel geleerd hebben over de Bedfordshire kanten gaan we zelf aan de slag. We hebben keus uit een vijftal patronen. De gemaakte kanten kunnen worden gebruikt als versiering van een speldenkussentje.

 

 

Kloswerk: Y. Scheele, E. van Buuren; ontwerp: Y. Scheele.

getoond op 18 november 2017

Alle foto’s gemaakt door leden van De Waaier.

Toelichting

1. A. Schouten. Een Vlaanderse kant uit een map van lang geleden, een vierkant in Parijse techniek, een vlinder en een kleed in Binche.
2. M. Tempels. Heeft een grondje geklost en deze als proefje aan haar zus gegeven. Deze heeft het grondje gegraveerd op een spiegel en ingelijst met een lampje erachter.
3. C. Boerlage. De zwaan van de workshop English Blacklace bij De Waaier. Twee keer geklost: een keer in garen 80 en een keer met naaimachinegaren in wit.
4. S. van Beekum. Een schaakbord, gemaakt in vakjes zwart wit en allemaal verschillende patroontjes. De eerst negen kantjes duurde even maar ze heeft leren lassen en toen was het karwei snel geklaard.
5. S. van Beekum. Een tasje van een workshop in Sleen en een “juweel” voor het LOKK jubileum in 2018. Ze droeg een halssieraad, bestaande uit drie randen zelf ontworpen kant en daartussen zelfgemaakte kralen van papier.
6. C. Kant. De pronkrol voor het jubileum van de LOKK in 2018.
7. M. v. Thoor, een van onze gasten vandaag. De pronkrol als werk in uitvoering.
8. Y. Scheele. Twee blauw satijnen tasjes waarop kant van de workshops van vorig jaar is gezet.
9. G. Vermeulen. Een zwaan van de workshop English Blacklace, en een Binche uit de kerstmap van Kumiko.
10. M. Toet. Pietjes van vilt. Hierbij ook een Piet in rolstoel. Dit is gemaakt voor haar gehandicapte kleindochter, die thuis een “veilige hoek” heeft waar het werk tijdens de Sinterklaas mag staan.
11. G. Kusano, Een engel uit de kerstmap van Kumiko en een shawl. Ook bracht ze een gekochte Blonde mee, die is gevilt en bekleed met naar zij dacht echte zijde. Het bleek kunst-zijde, en nu is het geheeld omhuld met crêpe. Ze bracht ook een kant van aanzienlijke lengte mee, met de vraag aan mw. Scheele of het toch Bedfordshire kant zou zijn. Helaas hebben we de uitslag niet gehoord.
12. E.van Buuren. Een zwaan van de workshop English Blacklace.
13. I. Weijsenfeld. Een gekloste shawl en anderhalve meter geklost Torchon kant voor een wieglakentje. 23 jaar geleden heeft ze dit gedaan voor haar kleindochter en nu voor het nieuwe achterkleinkind.
14. F. Nederlof. Een pauw ontworpen door Lenka Máslovâ Spetlovâ, geklost met “Barkonie” linnengaren 50/2 en Madeira glamour nr.12. Een vlinder geklost met Aurifil nr.12 (rode kern), ontworpen door Katharina Búranová.
15. B. de Laat. Een speciaal voor haar door Reinhilde Janssens ontworpen ovaal kleed.
16. L. Heemskerk. Een engel naar ontwerp van R. Delescen voor de regiodag Brabant in Diessen. Een ontwerp van Alina Jâskovâ gemaakt bij een driedaagse workshop bij Anna Haliková. En een halssieraad.
17. E. Muskee. Het engeltje van R. Delescen van de workshop in Diessen, een gekloste druppel en een aantal engeltjes aan een tak in een fles. Deze komen uit het tijdschrift Krajka.
18. R. Bettonviel. Een nieuwe soort waaierstandaard.
19. L. v.d. Bosch. Een hart voor het Oidfa event te Zaandam in augustus 2018.